Denk Patroon


Hoe we niet door hebben dat we eentonig eten. Laatst zei iemand tegen mij, “gaat dat niet vervelen al dat rauwkost etc? Toen zei ik; ga het niet vervelen elke ochtend brood met hagelslag, in de middag brood met kaas, in de avond aardappels met een beetje groente en stukje vlees? Je zag dat deze persoon ging denken.

Ik eet afwisselend, bijv. in de ochtend de ene keer yoghurt met havevlokken en wat superfood erin en fruit, de andere dag een cracker met kaas en tomaat en fruit, weer een andere dag teffmeel met geitenmelk en fruit, ook sla ik wel eens een ontbijt over.
Ik heb er een patroon in van 1,2,3. dus niet elke ochtend het zelfde patroon.  De middag  en avondmaal bestaat altijd uit groente, eiwit , vet en fruit,  dat kan je leuk variëren er zijn zoveel groeten en kruiden, dus nee, het verveelt nooit en ik krijg voldoende verse groeten en fruit binnen die mijn lichaam nodig heeft met de nodige complexe koolhydraten, eiwit en gezonden vetten. 1 of 2 keer per week staat er aardappel op het menu of rijst of een pasta. Sausen worden vers gemaakt, zo gedaan. Ook eet ik best een keer brood, bij bijv. de zelfgemaakte soep, maar niet meer dagelijks, ook niet wekelijks, mijn behoefte ligt daar ook niet meer.

Door die vraag bewijst het weer, dat mensen het vaak niet door hebben hoe ze zelf eten, ze menen gezond te eten, maar wanneer ik ze bewust laat worden van wat ze eten op een dag, dan bestaat dit veelal voor 80% uit koolhydraten, de foute en de goede zeer minimaal.  Dan beseft men past dat we eigenlijk niet zo natuurlijk gezond bezig zijn. We krijgen te weinig verse groente (goede koolhydraat), eiwit binnen, laat staan het vet, want dat staat nog steeds gemarkeerd als slecht, maar is dat nog zo (bron)? En dan vragen wij ons vragen af waarom we dik worden, klachten krijgen, want ik eet toch best gezond……… Echt? Wedden van niet?

Nou geeft de schijf van vijf van het voedingscentrum ook niet echt het goede voorbeeld aan, een schijf wat de ontstekingen in je lichaam activeert. Dus worden we op het verkeerde been gezet helaas.

Tja wie moet je nu nog geloven? Dat is toch echt aan jezelf, misschien helpt deze OERschijf je.
Een tip, denk vooral zelf ook logisch na, hoe verder van de natuur af, hoe mee je voedsel bewerkt is, hoe minder je lichaam hiermee kan. Simpel toch, zo simpel kan je voeding nou ook zijn, het moet alleen weer in je systeem komen.

En nu verder? Het beseffen en doen zijn 2 dingen, je mind als ware resetten is veel lastiger dan het beseffen ervan. Die keus ligt altijd bij jezelf. Maar met de nodige ondersteuning lukt het je wellicht wel om de stap naar natuurlijk normaal te maken en het samen te doen. Klop gerust bij mij aan.

Jolanda
Adviserende praktijk

Reacties