Vasten of IF Intermittent fasting


Vasten, doen we dat nog wel? Effe daggie niet eten? Mij was geleerd geen ontbijt over te slaan, geregeld eten, u ook? Toen ik in 2010 bewust werd van hoe belangrijk een natuurlijk voedingspatroon was, leerde mij ook geregeld te eten, regelmaat, de 3 R's; Reinheid, Regelmaat en Rust.

Rust, dat doen we allang niet meer, te weinig rust, te weinig rust nemen we zelfs om te eten. Reinheid zijn we in doorgeslagen, gevolg overprikkels, allergieën. Regelmaat, tja denkt u dat een oermens een regelmaat had in zijn eet patroon? De oermens leefde in het ritme van de natuur.

Oke, nee, we zijn geen oermens, alhoewel? De 'moderne' mens, die leeft in een abnormale omgeving voor ons oer - spijsverteringskanaal, ja, want deze functioneert nog als vanuit de oertijd, daar gaat het dus ook mis van mond tot kont. Dat liet ik al lezen in mijn blog "onze genen zijn de weg kwijt" (bron).

Waar voor 1900 de mens stierf aan infectie ziekte, zo sterft de mens naar 1900 aan welvaart ziekte, zijn we met ons allen zieker dan ooit. 

De mens genas aan infectie met de ontdekking van penicilline/antibiotica. Hiermee werd ook de reguliere geneeskunde geboren werd voeding bij andere vormen van ziekte vervangen door een pilletje, de arts raakte langzaam maar zeker de voedingsleer als medicijn kwijt. Tenslotte zijn we nu zieker dan ooit, vergeten hoe we moeten eten. Hierdoor staat voedingsleer weer in de kinderschoenen en door steeds weer nieuwe ontdekkingen en apparatuur veranderd het van dag tot dag, om gek van te worden, niet? Snap dat wel. Ook ik moet constant mijn kennis bij spijkeren, wat eens geleerd was, moet opnieuw weer tot je genomen worden en geleerd worden.

Zo werd er altijd gezegd het ontbijt niet over te slaan, eet met regelmaat, drink voldoende (zijn we ook in doorgeslagen), eet liefst 6 keer op een dag. Ook ik deed dat toen ik mijn bewust op voeding ging richten. Maar dacht altijd, deed de oermens dat ook dan? Nee natuurlijk niet, dit at wat de natuur hem gaf voor die dag, soms at hij een dag niks, op tijd eten…… nee joh, gewoon logisch nadenken heet dat.

Wist je dat altijd eten versnelt oud? Nou hoor ik je denken, ja leuk de oermens werd niet oud, nee, gevolgen daarvan zijn er veel, 1 ervan is de infectie. Maar wist je dat wanneer je telkens eet, je je immuun systeem aan het werk zet? Wat er dan gebeurd is dat je een over actief immuun systeem krijgt, dat geeft gezondheidsproblemen, waaronder die veroudering.

Maar zo nu en dan een maaltijd overslaan, verjongd weer en heeft nog meer gezondsheids voordelen. Zo komen we uit op IF (Intermittent fasting), Richard de Leth, Jesse van de Velde, Ralph Moorman, Amber Albarda, Juglen Zwaan hebben er al over geschreven.  Amber schrijft o.a. weg "Omdat ons lijf miljoenen jaren lang is geprogrammeerd om te kunnen omgaan met energietekorten, worden we juist ziek van het tegenovergestelde doen; om de zoveel uur iets eten".

Richard de Leth legt in een korte video van 13 min aan Jesse van der Velde uit wat  IF( Intermittent fasting) is.  Je kan het ook beschouwen als een vorm van leefwijze, boeddhisten fasten namelijk ook, Moslims ook.  Zou zeggen, neem je tijd en bekijk de video en of lees de vermelden bronnen hierover wat If met je lichaam doet aan gezondheidsvoordelen. Eigenlijk heel natuurlijk normaal, gewoon logisch.  

Kan me voorstellen dat men niet meer weet wat nu goed of slecht is, wat wel en niet, een ding is zeker Unilever bijv. springt hier goed op in, maar niet in uw belang. En onze voedindsschijf maakt je ook niet gezonder, die zet de ontsteking in je lichaam op aan. Daarom, mijn ezelsbrug is;  Hoe verder van de natuur, hoe minder puur, hoe meer voedsel bewerkt is, hoe meer het, het je lichaam hackt.

video Richard de Leth


Informatie bronnen over IF

 Jolanda
Adviserende praktijk Natuurlijk Normaal.

Reacties