Suikerhoudende dranken veroorzaken geen obesitas! 3 keer raden wie hier achter zit?

11 juni 2020


ZOU JE DENKEN?

Chocolademelk drinken draagt bij tot betere schoolresultaten. Suikerhoudende dranken veroorzaken geen obesitas. Roundup (glyfosaat) vormt geen gezondheidsgevaar.
Drie keer raden wie de financiers achter deze onderzoeksresultaten zijn. Inderdaad: respectievelijk FrieslandCampina, Coca-Cola en Monsanto.
Kassa of kennis?
Teken voor kennis!
Al zo lang foodwatch bestaat, komen ik en mijn collega’s talrijke voorbeelden tegen waarbij de voedingsindustrie de wetenschap voor haar kar spant. En waarbij de consument het onderspit delft. Dit pikken we niet langer!
Daarom lanceert foodwatch een nieuwe campagne: 'Stop de uitverkoop van wetenschap!'. De komende maanden leggen we via uitgebreide onderzoeksrapporten de beïnvloeding van de voedingswetenschap in Nederland bloot.
Wij willen echter niet alleen woorden, maar vooral daden. Daarom lanceren we deze campagne met een heus manifest! Teken nu: samen zorgen we ervoor dat de wetenschap in functie staat van de samenleving, in plaats van de industrie.   

De voedingswetenschap staat in de uitverkoop

Wetenschappelijk onderzoek raakt steeds meer afhankelijk van industriefinanciering. We zien dat er sinds 2015 een daling is van publieke uitgaven aan wetenschappelijk onderzoek, terwijl de investeringen van de private sector alleen maar stijgen. Dit is een gevaarlijke trend, aangezien talrijke studies uitwijzen dat onderzoeksfinanciering door de (voedings)industrie de deur wijd openzet voor beïnvloeding.

Wie betaalt, bepaalt

Financiering door bedrijven resulteert vaak in gunstige onderzoeksresultaten voor de sponsor, leidt de aandacht af van ongunstige resultaten en biedt minder ruimte voor maatschappelijk en fundamenteel onderzoek (zoals naar eerlijke, veilige en gezonde voeding).
De uitverkoop van de voedingswetenschap krijgt gelukkig steeds meer kritiek. Wetenschappelijke organisaties en onderzoekers benadrukken de risico's met betrekking tot belangenverstrengeling. Ook de toegankelijkheid van publieke kennis, de balans tussen de verschillende academische, maatschappelijke en economische agenda’s en academische vrijheid kan in gevaar komen.
Op onze website lees je hier meer over!

Geen woorden maar daden

Er is geen gebrek aan debat en rapporten over de uitverkoop van wetenschap. Waar er wel een gebrek aan is, zijn doeltreffende acties. Daarom heeft foodwatch verschillende maatregelen geformuleerd om de uitverkoop van wetenschap tegen te gaan. Met als resultaat: een manifest!
Wil jij ook dat de uitverkoop van (voedings)wetenschap stopt? Wil je volledig kunnen vertrouwen op de wetenschap? Onderteken dan dit manifest! Zo roepen we de verschillende spelers op tot actie. Foodwatch overhandigt het manifest aan het Ministerie van Onderwijs, Nederlandse universiteiten en grote voedingsproducenten.
Hoe meer mensen het manifest onderschrijven, hoe krachtiger het signaal naar de industrie en overheid!
Dit is nog maar het begin... Het begin van een grote en hopelijk hele succesvolle campagne voor onafhankelijke voedingswetenschap. Wetenschap heeft een grote invloed op het voedselbeleid en wat er op ons bord belandt. Wetenschap is geen marketing. Wetenschap is er voor de samenleving.
Met vriendelijke groet,
Elif Stepman,
Campaigner
Stuur de nieuwsbrief door aan vrienden en bekenden.
Of deel hem via social media:
TwitterFacebookLinkedIn

Reacties