Ahhh mijn hersens zijn gekrompen.

Als voedingsadviseur moet je altijd je kennis bijhouden. Zo zit ik weer met mijn neus in een (leer) boek van Amber Albarda “ De Gelukspiramide”, voor een energiek leven zonder gezanik en gezeur. Erg leerzaam voor een leefstijlcoach zoals ik, om te kunnen gebruiken in je praktijk. Zo las ik een niet een onbelangrijk deel, deze deel ik graag met u.

Wist je dat junkfood je hersenen laat krimpen?

Dit is aangetoond bij onderzoek bij dierproeven 😕 dat de omvang van de hippocampus krimpt. Juist dat onderdeel (hippocampus) van onze hersens dat een belangrijke rol speelt bij informatieopslag in het geheugen en het leervermogen, zowel positief als negatief kan worden beïnvloed door voeding. Er kunnen ook angsten en depressie ontstaan. 

Uit dat onderzoek blijkt dat psychische aandoeningen verband houden met junkfood, negatieve invloed dus. 

Uit dat zelfde onderzoek wat kortgeleden dus ook bij mensen is gedaan, bleek ook bij mensen die veel junkfood hadden gegeten (frisdrank, bewerkt vlees op suikerrijk hamburgerbrood, pizza en zoute-zoete snacks enz) de hippocampus, een deel van je hersenen dat dus betrokken is bij geheugen processen kleiner te zijn dan bij mensen die veel groenten-kruiden- specerijen en fruit, (rauwe) noten en vis hadden gegeten ( positieve invloed).

'Goed voedsel is bovendien goedkoper dan medicijnen en heeft geen bijwerkingen'. Voegt de oprichtster van de International Society die Nutritional Psychatry Research er nog aan toen. Daar heeft ze wel een punt.

De toename van psychische aandoeningen, dus ook dementie etc is een direct gevolg van de westerse levensstijl met junkfood, stress en te weinig natuurlijke lichaamsbeweging. Dit geldt natuurlijk ook voor ziektes zoals kanker en alle andere welvaartziektes veroorzaakt door de westerse levensstijl.

Hier kom ik zelf op een punt over Alzheimer, waar ik mij al eens een keer over uitsprak op mijn blog. Ik legde altijd het verband neer nadat wij minder gezond vet zijn gaan eten in de jaren 60, op half vol gingen etc, klik hier. Dit zijn gaan vervangen door foute koolhydraten en transvetten. Hierdoor mensen met Alzheimer is toegenomen. Ik hoorde hier nooit een deskundige over praten. Nu wordt mijn eigen gedachten hierover zeker bevestigd. Kwestie van logisch nadenken, daar heb je geen Einstein geleerde voor nodig wel goede voeding 😉.

Deze start begint bij je (klein) kinderen. Twaalf procent van de kinderen was/is te dik (bron: RIVM). Die extra kilo's kunnen op den duur leiden tot allerlei aandoeningen, zoals diabetes type II, hart- en vaatziekten, leerproblemen, angsten en depressies. Genoeg redenen dus om goede voeding als kennis over te dragen op je kind.

Dit onderzoek junkfood komt o.a. van  universiteit Deakin uit Australië.

Jolanda Leefstijlcoach.

Reacties