Je maakt mensen beter en dan moet je stoppen?

Interview met Rob Elens orthomoleculair huisarts, Geboortedatum? '27 juni 1962.'

Bron fit met voeding. 2020.

Je bent beroemd: jij bent 'de Limburgse huisarts die coronapatiënten een experimentele behandeling gaf'? 

'Klopt. Omdat ik me in de loop der jaren heb bijgeschoold, noem ik mezelf overigens 'orthomoleculair huisarts'. Ik heb nu tien jaar een solopraktijk in Meijel, met 2700 patiënten. Een overwegend oudere populatie, die behoorlijk is geraakt door het coronavirus. Meijel valt onder Peel en Maas, de zwaarst getroffen gemeente in Limburg. Op de "hoogtijdagen" deed ik tien coronavisites en tien -consulten per dag. Met z'n tweeën, want alleen was dat niet te doen. Er waren hier veel zieken. De helft van de mensen die ik heb in gestuurd naar het ziekenhuis, is overleden. In drie we ken tijd had ik twaalf sterfgevallen. Toen het zieken huis een opnamestop afkondigde, kon ik voor mijn gevoel geen kant meer op.'

En toen?

'Ik dacht: er moet toch méér mogelijk zijn dan alleen paracetamol? Dat was een middel dat werd geadviseerd in de eerste lijn, dus de huisartsenzorg. Iemand wees mij toen op de Amerikaanse artsen Zelenko en Cardillo. Ik ben gaan lezen wat zij deden. Zij behaalden goede resultaten met een combinatie van het reumamiddel hydroxychloroquine (HCQ), het mineraal zink en het antibioticum azitromycine. Zij zagen veel patiënten in korte tijd verbeteren. Ik besloot hun aan pak te kopiëren, in samenspraak met de apotheker hier. Ik vroeg hem: "Heb je dat huis, en mag ik dat gebruiken?" Hij zei: "Ja, dat kun je off-label voorschrijven". HCQ is geregistreerd voor reuma en lupus. Wanneer je dat bij iets anders inzet, heet dat off-label gebruik. Samen met de apotheker is een lokaal protocol opgestart, en toen was het: gáán met die banaan. Mijn positief geteste coronapatiënten kregen vanaf dat moment HCQ met zink-orotaat en azitromycine.'

Hoe belangrijk was zink-orotaat?

'Héél belangrijk: het is dè cofactor. Alle studies met HCQ in ziekenhuizen bij coronapatiënten geven aan: zonder zink werkt het vrijwel niet. HCQ is een zoge naamde "ionofoor": zink is een "ion" en "foor" betekent gat. Er zitten gaten in HCQ en daardoor kan zink mee naar binnen, de cel in. Daar interfereert zink met de kopieermachine van de cel, zodat het coronavirus zich niet meer kan vermenigvuldigen. HCQ is dus een soort zinktransporteur. Zink kan namelijk zelf de cel niet in. Maar er zijn wel bepaalde "zinkpoorten". HCQ is een soort super-zinkpoort.'

Was die behandeling succesvol?

'Ja, nogal. Ik heb tien coronapatiënten behandeld. Ze knapten alle tien op, binnen een week. Toen werd ik gebeld door Peel en Maas TV. Ik was enthousiast, impulsief en zei: "Jongens, kom maar". Filmpje gemaakt. Dat is een half miljoen keer bekeken. Ja, en toen zijn klachten ingediend en belde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ): "Je mag het niet meer voor schrijven". Dat vond ik zó raar: je maakt mensen beter en dan moet je stoppen? Mijn actie pakte dus averechts uit. Dat vind ik heel verdrietig. Ik snap biochemisch waarom het effectief kan zijn. En ik heb gezien dat het werkt, in de praktijk. Ik heb hiermee echt héél zieke mensen behandeld. Een echtgenote van een patiënt zei achteraf: "Dokter, als u mijn man naar het ziekenhuis had gestuurd, was-ie dood geweest". Ik denk dat ze gelijk heeft. Ik heb nog nooit in mijn arbeidzame leven meegemaakt dat zó veel mensen in zo'n korte tijd in het ziekenhuis zijn doodgegaan. Nog nooit. Elk ziektebeeld, of het nou gaat om sepsis, een hartinfarct of kanker: ze fiksen die mensen en ze komen weer naar huis. Weliswaar beschadigd, maar nu ging gewoon de helft dood. De gegeven therapie was ineffectief.'

Je bedoelt: COVID-19-patiënten zijn in het ziekenhuis verkeerd behandeld?

'Ja, in mijn ogen wel. Daarom ben ik ook zo fel. Er moet in de eerste lijn, dus door de huisarts, snel wor den ingegrepen. Anders belanden mensen in een hopeloze situatie. Je moet COVID-19 vroeg aanpakken. zoals élke virusinfectie. Als je laat bent, krijg je grote problemen. Als jij een herpesinfectie krijgt op je lip, moet je daar ook meteen aciclovir op smeren - anders heeft het geen zin. Dat is hoe het is. Eenmaal in het ziekenhuis kregen patiënten zuurstof, antibiotica en uiteindelijk kunstmatige beademing met enorm hoge druk. Maar dat is niet goed bij deze aandoening, want het is een "trombotisch" ziektebeeld: de longen zitten vol met bloedstolsels. Daardoor zijn mensen ook zo geradbraakt, als ze weer thuiskomen. Ze zijn kilo's spieren kwijt en hun longen zijn verrot.'

Wat gebeurde na het telefoontje van de Inspectie? '

We kregen daarna nog een hele brief. Wij hebben weer een brief teruggeschreven. Die staat op mijn praktijkwebsite: www.centrumdepeel.nl/nieuws. Vervolgens hebben de apotheker en ik hier op 30 april 2020 een twee uur durend gesprek gehad, met twee inspecteurs. Hun conclusie: het off-label gebruik van HCQ wordt niet ondersteund door wetenschappelijk bewijs. Ze misten een professionele, wetenschappelijk onderbouwde behandelstandaard. Maar als je het mij vraagt, is er inmiddels zóveel bewijs dat ik het niet meer snap. Daarom ben ik nu bezig met een advocaat om te kijken: mag het wel wat de Inspectie heeft gedaan.

Op zich mag elke arts toch off-label voorschrijven, als hij dat noodzakelijk acht?

Juist! En dat is ook precies wat we hebben gedaan, met succes. Inmiddels zijn er zo'n acht landen waar HCQ met zink wordt gebruikt in de eerste lijn. In die landen is de sterfte onder het aantal mensen met de diagnose COVID-19 spectaculair lager dan in de wereld, Europa en Nederland. In ons land gaat de discussie over het ontbreken van een professionele behandelstandaard in de eerste lijn voor de behandeling van COVID-19. Dat is waar de Inspectie zich achter verschuilt. De vraag is echter: is zo'n standaard wel perse nodig? Want in bepaalde omstandigheden mag je als arts off-label voorschrijven. En ik denk dat een wereldwijde gezondheidscrisis valt onder "bepaalde omstandigheden". Volgens diverse overheden zijn we "in oorlog met het virus". Op een oorlogsterrein gelden andere wetten. Daarom voer ik deze strijd. Ik geef niet op. Ik ga niet als een bang hondje zitten wachten op de zweep van de Inspectie. Nee: meet you in court - zie je in de rechtszaal! Ik ben heel erg fel, want ik denk: dit klopt niet. Hier zijn grote jongens in het spel. Dat is wat ik denk. Hier zit Big Pharma achter.'

Kan ik dat allemaal opschrijven?

'Ja, natuurlijk! Ik doe gewoon mijn vak. Ik krijg straf omdat ik mijn vak uitoefen. Ik word met de dag bozer. Het lijkt wel of er een soort 'new world order'-kracht aan het werk is, die alles verbiedt wat goedkoop is en effectief: we moeten met alle zeven miljard mensen aan de vaccins van Bill Gates. Dat is een beetje wat ik denk. Begrijp me goed: ik ben niet tegen vaccinaties. Maar het kan gepaard gaan met bijwerkingen, zoals we gezien hebben bij de Mexicaanse griepprik waar aan sommigen narcolepsie (slaapziekte) hebben over gehouden. Ik zal je wat vertellen: toen hier die twee mensen van de Inspectie op bezoek waren, voelde ik dat ze mij begrepen. Maar ze hadden van hogerhand de opdracht om mijn aanpak niet toe te laten. Dat was mijn 'tussen-de-regels-door'-gevoel. Ik zei: "Ik vraag expliciet om een uitzondering - maak nou voor ons een uitzondering want we zitten in een crisis". Daar was geen ruimte voor.'

Voorlopig sta je met lege handen?

'Nee, want er zijn meer ionoforen, zoals kinine en quercetine. Het malariamiddel kinine mag ik evenmin voorschrijven, want dat zou ook off-label gebruik zijn. Maar quercetine is een voedingssupplement. Ik heb de Inspectie dus gevraagd of dat wel mag. Ze zeiden: daar gaan wij niet over. Dus dat mag. Voedingssupplementen vallen onder de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Ik heb onlangs mijn eerste COVID-19 patiënten behandeld met quercetine (2 x daags 2 gram), zink-orotaat (3x daags 40 mg), vitamine C (3x daags 1 gram), vitamine D (oplaaddosis van 100.000 IE) en azitromycine. Ook die patiënten zijn hersteld. Maar ook bij deze combinatie geldt: je moet vroeg beginnen. Met HCQ heb je iets sneller effect: na een week zijn ze weer beter. Met quercetine kost het iets meer tijd."'

Een mogelijk symptoom van COVID-19 is smaak- en geurverlies. Dat is ook een signaal van zinkgebrek. Zie je een relatie?

Ja. Veel mensen hebben tegenwoordig een zinktekort, vooral doordat vegetarisme wordt gepromoot. Een hogere inname van plantaardig voedsel betekent ook een hogere inname van fytinezuur. En dat bindt alle tweewaardige ionen, zoals zink. Dat verdwijnt dan onbenut in de wc. Vegetariërs en ook bejaarden lopen extra kans op een zinktekort. Een van de symptomen is smaak- en reukverlies. Bij COVID-19 wordt al het zink dat het lichaam beschikbaar heeft, verbruikt om het virus te remmen. In nood wordt alles ingezet. Dit verklaart volgens mij waarom smaak- en geurverlies één van de symptomen kan zijn van een COVID-19 infectie.'

Bepaal jij bij mensen ook de zink-bloedspiegel?

Ja, normaal gesproken wel. Maar tijdens de corona crisis was dat niet mogelijk. Een kleine minderheid van de mensen eet volgens de Schijf-van-Vijf. Dus veel Nederlanders hebben voedingstekorten. Dat zie je niet meteen, want ze functioneren nog wel. Maar die komen in mijn praktijk en zeggen: "Ik ben zo vaak ziek hoe kan dat?" Dan prik ik bloed: foliumzuur te laag, ijzer te laag, vitamine B12 te laag, vitamine D te laag, selenium te laag, zink te laag, coënzym Q10 te laag, enzovoort. Al dat soort stoffen, die belangrijk zijn. Geef je ze een paar maanden suppletie, dan is alles opgelost. Daarom zijn er artsen die zeggen: "Bepaal achteraf de bloedstalen van de mensen die met CO VID-19 in het ziekenhuis hebben gelegen. Bepaal alle vitamines en mineralen. En kijk wat er mis is." Dan kun je patronen ontdekken en vind je de oorzaken.'

Het is tijd om out-of-the-box te denken?

Ja. lemand stuurde me een mooie e-mail: "Alleen dooie vissen zwemmen met de stroom mee". Daarom heb ik samen met Evert de Blok een speciale website gemaakt: www.zelfzorgcovid19.nl. Daarop worden alle dingen benoemd die in onze ogen effectief zijn. Want dat mis ik bij het RIVM, de GGD en het Voedingscentrum. Die zeggen alleen: "Je moet gezond eten". Maar wat dan precies? Komkommer of toch tomaat? Broccoli of spinazie? De informatie is zo aspecifiek. Dus wij geven op die website specifieke informatie met be trekking tot zink, vitamine D, selenium en vitamine C. Waar zit dat in? Bijvoorbeeld: oesters bevatten veel zink. Paranoten leveren veel selenium. Die informatie mis ik bij de officiële instanties. Die roepen ook: "Supplementen innemen is zinloos" Wat een onzin! Klink klarenonsens is dat."

Jij bent niet meer te stoppen?

'Nee. De grafieken van de landen die vroeg beginnen met HCQ met zink laten zien dat de COVID-19 sterfte daar rond de 1-2% ligt. Bij ons ligt de sterfte rond de 7%. Dit geeft aan dat het vroeg inzetten van HCQ met zink kan leiden tot een daling van het aantal sterfge vallen. Ik rust niet voordat ik mijn zin heb: ik wil dat we in de eerste lijn de mogelijkheid krijgen om HCQ met zink voor te schrijven. Ik kan niet tegen onrecht vaardigheid. Nederlanders is een behandeling ontno men. Dat vind ik niet goed. Ik heb jarenlang in Afrika gewerkt, waar HCQ wordt ingezet tegen malaria. Dus ik ken dat middel. Dat de veiligheid in het geding zou zijn, is gewoon gelogen. Het is behoorlijk veilig en kost een halve euro per dag. Het is al vanaf de jaren vijftig op de markt en door de Wereldgezondheidsorganisa tie aangemerkt als "essentieel medicijn". In Afrika heb ik trouwens ook voor het eerst het effect gezien van multivitamines: alle ondervoede kinderen gaven we dat, naast pap met eiwitten, suiker en vet.'

Wat neem jij zelf dagelijks aan voedingssupplemen ten?

'Coënzym Q10, L-carnitine, alfaliponzuur, N-acetylcys teïne, een vitamine B-complex, vitamine C, vitamine D en omega-3.'

Heb je nog een advies voor de lezers?

'Beperk de inname van transvetten tot 0 gram. Dat is namelijk gif voor hart- en bloedvaten, maar wordt overal in gestopt.

Dus mijd: alle koekjes, saucijzenbroodjes, kipnug gets, popcorn, vloeibare bak- en braadproducten en margarines. Gebruik in plaats daarvan roomboter en kokosvet.'






Reacties