Zoeken in deze blog

zondag 1 maart 2020

Op safari in de evolutie en welke leefstijl geeft de meeste energie?

Op 23 feb 2020 had ik een leerzame lezing middag over voedsel producten in de supermarkt. Deze lezing werd gegeven door Ralph Moorman, beter bekend van de hormoonfactor. Wie is Ralph in het kort: professioneel voedingsdeskundige, spreker, docent, auteur en levensmiddelenadviseurOpleiding Levensmiddelentechnologie aan de Universiteit Wageningen én jarenlang onderzoek naar de link tussen voeding en hormonen.

Juglen Zwaan was hierbij ook aanwezig hij is bekend van A Healthy life. Wie is Juglen: Studeerde Voeding & gezondheid aan de Open Universiteit. Hij onderzoekt kritisch en combineert moderne wetenschap met eeuwenoude kennis. Juglen is een voorstander van puur natuur. Daarnaast heeft hij medische basisvakken en orthomoleculaire geneeskunde op hbo-niveau gestudeerd.

Op 24 feb.  2020 had ik een webinar over:  Welk voedingspatroon geeft ons de meeste energie? Van Margo Peinemann die er heel mooi op aan sloot. Wie is Margo:  Orthomoleculair kPNI therapeut • Hoofdocent Natura Foundation • Spreker voor diverse doelgroepen • Begeleiden van topsporters.

De Evolutie.
De evolutie betekend letterlijk biologische verandering 

Ik hoor vaak zeggen, ja we leven niet meer in de oertijd. Klopt, maar ons lichaam deels wel die heeft last van onze moderne leefstijl en met als gevolg; welvaartsziektes. Waar men vroeger stierf aan infectie ziektes, sterven we nu aan welvaartsziektes. En worden we oud, dan met chronische ziektes en houden medicatie ons op de been, kwaliteit van leven is er niet of nauwelijks.


Er is wel wat veranderd in ons lichaam door de evolutie.  Onze hersenen zijn groter geworden en de darmen kleiner. De oermens met name de Australopitheus die zo 3,67 miljoen jaar leefde, was de eerste mens soort die rechtop liep. Ze konden ver en lang lopen, werden ook jagers-verzamelaars. Hierdoor gingen we meer vis eten (vetzuren) en vlees (eiwit en proteïne). Hierdoor werden de hersens groter (wat ons slimmer maakte) en door minder plantenextracten te eten (vezels) werden de darmen kleiner.  Die huidige jagers aten nog 53% planten, 26% vlees en 21% vis en van wat de natuur ze bracht in de seizoen, ze waren seizoensgebonden.

Anno nu zijn wij minder vet gaan eten en meer (arme (transvetten) en zware) Koolhydraten, de niet al te beste koolhydraten die ons lichaam alleen vullen en niet voed. Met als gevolg welvaartziektes bijv. de opkomende Alzheimer. Onze hersenen kunnen niet zonder vetten en kunnen niet tegen suikers, daar krimpen ze van. We zijn ook vaker en meer gaan eten, ook op de klok. En die klok, deze vind ik leuk. Toen ik met mijn leefstijl begon kreeg ik een eetschema van 3 maaltijden per dag, met 5 uur rust pauze ertussen. Ik dacht ook, hoezo hield de jager-verzamelaar van toen ook de tijd bij? Als we er nog deels met ons lichaam in deze tijd zitten, at de oermens wanneer het hem uitkwam, de ene dag vaker dan de andere dag. Het lichaam is berekend om te overleven, dus een dag niet eten geen probleem (IF). Margo bevestigde mijn gedachten in de webinar. Vaker eten verouderd ook. Zorg gewoon dat je je lichaam goed voed, zodat het lang verzadigd blijft, dan eet je vanzelf minder vaak.

Het doel:
Het doel van Ralph is om mensen bewust te maken, niet om ze bang te maken. Ik vond hem wel de meest makkelijke voedingsdeskundiger (minder streng haha). Hou het simpel, draai zoveel mogelijk terug in de natuurlijke setting, bewerkt voedsel heeft namelijk een dooreetfactor (E621) en het verzadigd minder lang, het werkt ook verslavend. En als je hierdoor je hormonen tegen je krijgt wordt het lastiger.

Het doel van de webinar van Margo is welke voeding geeft energie en past bij jouw? Nou vergeet maar snel de schijf van 5.

Ralph zei ook: je kan nog zoveel kennis in huis hebben, maar als je niet gemotiveerd bent heb je een slechte start.

Een ongezonde leefstijl merk je pas op langer termijn.  De term “hij was nooit ziek” is er niet voor niets. Oud worden zonder gebreken wordt bijna onmogelijk bij een onnatuurlijke setting. En nooit ziek zijn is niet oke, dan werkt het immuunsysteem niet optimaal. Dit heeft ook gevolgen voor het nageslacht, wat al begint bij de eicel en het sperma. Door een ongezond eetpatroon kunnen deze o.a. langzamer worden, wellicht is dit ook de oorzaak dat steeds meer vrouwen niet meer op natuurlijke wijze zwanger kunnen worden.  Maar ook de omgeving waarin we leven, smog van o.a. stralingen, stress, fijnstof die we niet zien of ruiken, maar wel inademen. Lukt dit wel zwanger worden,  vaak kunstmatig, dan komen 2 al zwakken cellen bij elkaar met het gevolg dat er kinderen worden geboren met een minder sterk lichaam. Denk maar aan alle allergieën en steeds kinderen die op jonge leeftijd kanker krijgen. We staan er niet bij stil, maar goede voeding gaat verder, het start bij jou en bij je ongeboren kind, wees je hier bewust van.

Ontbijt
Margo begon met: is het ontbijt wel ons eerste voedsel? Waar is dat op gebaseerd? Idd, waar is dat op gebaseerd?

Fructanen maken je heel moe, dit zit in tarwe. Let maar eens op waar men tarwemeel aan toevoegen, zelfs in drop.  Speltbrood, ook een tarwesoort, bevat geen fructanen.
Desembrood heeft 48 uur bereidingstijd (rijzen) nodig, dan pas kan je over desem praten. In de supermarkt vind je ze niet, ook al dragen ze deze naam. Hou je van desembrood ga naar de echter bakker en vraag hoelang zijn bereidingstijd van het desembrood is. Graanvezels zijn niet dezelfde als de vezels in groente en fruit. Graanvezels anno nu hebben niet de juiste vezels voor onze darmen. Zie blog brood daar zit wat in


Wat levert goede voeding/leefstijl jou op?
Je maak jezelf veel weerbaarder door betere voeding, ziektes blijven op langer termijn uit. ze brengen fitheid en vitaliteit en een goede gemoedstoestand. Bij een natuurlijke setting, dan kan je lever zo nu en dan wel een verkeerd stofje aan. Let daarom ook op de verpakking bij (kant en klare) fabrieksproducten dat het zo min mogelijk ingrediënten en hulpstoffen bevat. Trap dus niet in gezondheidsclaims zoals: Met natuurlijke aroma’s en toegevoegde vitamine dat zijn lokkertjes. Zo natuurlijk zijn die aroma’s niet. De waarheid is echter, dat de smaak uit een heel ander natuurproduct wordt gehaald en door bewerking met behulp van bacteriën of genetische modificatie, wordt het aroma nagebootst. Nog een leuke, Omega 3 in bak en braad producten, omega 3 kan niet tegen hitte, dus bullshit. O ja en vleesvervangers, laat maar staan, zit vaak vol foute hulpstoffen. Om aan je eiwit te komen haal het uit de natuur, bijv. rijst met peulvruchten en veel groente en als je het opdient scheutje walnoten, hennep of olijf olie erover en je maaltijd is in perfect balans. Simpel gezond en ook nog eens lekker.

Ook een leuke, “het bevat een natuurlijke stof” die in de natuur ook voorkomt bijv: Benzoëzuur, benzoaten (E210)  benzoëzuur-esters komen voor in de meeste soorten fruit, vooral in bessen. Zodra men het uit de bes haalt en het omzet is het altijd synthetisch en kan het kanker verwekend zijn, in het geval E 210 is dat dus zo.

Bekijk de youtube filmpjes van Juglen Zwaan de 15 meestgebruikte trucs op voedseletiketten

Wat moet er in voeding zitten?:
Elk hormoon in je lichaam moet je goed voeden. Dat doe je met macronutriënten/ micronutriënten. Er moet zoveel mogelijk nutriënten in voeding zitten, deze zitten vaak niet meer in bewerkten producten, eigenlijk niet, of ze zijn kunstmatig toegevoegd. Nutriënten zijn voedingsstoffen die onmisbaar voor gezonde lichaamsfuncties. De vier categorieën van essentiële nutriënten zijn: vitaminen, mineralen, essentiële vetzuren (vetten) en essentiële aminozuren.
Vooral vette zorgen ervoor dat de bloedsuiker spiegel niet zo snel stijg en je langer verzadigd blijft. Vezels uit groente is interessante voor je darmen dan uit granen. Gek genoeg vond Ralph, in tegenstelling tot wat ik aan kennisleer mee kreeg dat, voorgesneden groente geen probleem is. Sterke nog bijv. koolsoorten krijgen juist meer voedingsstoffen als ze voorgesneden zijn, i.v.m hun verdediging mechanisme, dat levert meer voedingsstoffen op zoals bijv. het stofje DIM (goed bij teveel aan oestrogeen hormoon). Mensen die las hebben van hun darmen kunnen beter hun groente stomen of koken, niet te lang. Ook zei Ralph dat sommige voedingswaar in een potje in voedingstoffen hoger zitten dan wanneer jij het zelf bereid. Dit heeft te maken met de atmosfeer waarin het bewerkt wordt, deze vind je niet in de keuken, je moet het maar effe weten. Wel zit er suiker in, maar dat is minimaal. Dit betekend niet dat je dan elke dag weer een potje groente of diepvries groente kan gaan eten. Maar voor even een keer makkelijk is dit geen probleem. 

Voor fruitsappen zijn niet vezelrijk, daar zijn de vezels eruit en zijn het suikerbommen geworden (arme koolhydraat), dus stijging van de bloedsuikerspiegel.

Smoothies, daar zitten de vezels nog in, dus minder snel stijging van de bloedsuikerspiegel. Doe er wel groente door niet alleen maar fruit en nog een scheutje walnoten, hennep of olijf olie in, perfecto.

Er kwam een vraag uit de zaal, over het eten van fruit voor of na een maaltijd in verband met gisting. Opmerkelijk genoeg vertelde Ralph dat de gisting niet voor iedereen geldt, ook nog niet echt bewezen is. Wel is het relevant voor mensen met maagklachten (reflux), omdat hun maag vaak moeite heeft om het eiwit te verteren, voor deze groep kan dit wel gelden. Dit kan ik beamen ik heb reflux, maar nu aardig onder controle door vitamine C , Zink en B12. Verder zei hij zo mooi, kijk hoe jou lichaam erop reageert, laat je lichaam dat bepalen en geef hier gehoor aan. Simpel toch, hou het logisch en simpel. Deze vraag werd ook gesteld in de webinar, ook Margo bevestigd het. De vraag is, gaat dit bij iedereen gisten? Nee, alleen bij mensen met een slechte spijsvertering. Dus dit blijkt een aanname te zijn.

Het komt steeds vaker voor dat kinderen koemelk allergie hebben, ook als men borstvoeding geeft ( had een van de ouder het ook, zelfde verhaal dan als van het eicel/zaad). In koemelk zit ook caseïne hier kan men dus ook allergisch voor zijn.

Kokosyoghurt wordt dan aanbevolen, volgens Ralph vind hij ze te duur en vaak bereid met bindmiddel. Dus als je kokosyoghurt koop let erop dat er geen hulpstoffen in zitten. Het klopt, ik keek op de kokosyoghurt van de jumbo……Dus dan maar zo af en toe de betere bio.

Koop je haver, amandel, hazelnotenmelk etc, koop altijd bio en let op de % koop die met 6% niet lager, laat dan maar staan.

Koop je iets in blik, dan altijd op waterbasis. Blik daar zit zo een plastic laagje binnen in, olie en plastic is een no go, dan komen er schadelijke stofjes vrij en in je voedsel terecht.

Dit zelfde geldt voor de magnetron. Overal lees je en ik heb dit ook zo mee gekregen in mijn studie de magnetron niet te gebruiken. Echter volgens Ralph is dit nooit goed bewezen. Wel is bewezen dat je als je iets opwarmt in de magnetron dit niet in plastic opwarmt. Eigenlijk is de magnetron vergelijkbaar als je groente gaat koken.

Airfryer gezond??? Deze vond ik leuk. Buiten dat vet helemaal niet ongezond is en vooral ook nodig voor onze hersenen, het ding weer een hoop ruimte in beslag neemt heb ik deze nooit aangeschaft. Eigenlijk is het een kleine oven maar dan op de snelweg. Het gaat sneller. Nu vertelde Juglen over zijn airfryer in dit geval van Philips met zo een mand. Hij heeft ook van die luchtmeter in huis hanger. Hij is onderzoeker dus testen is nodig. Wat bleekt, bij gebruik van zijn airfryer ging de fijnstof (co2) in zijn huis flink omhoog. Dus dat adem je dan lekker in, denk je gezond bezig te zijn. Überhaupt is onze keuken een bron van fijnstof…… Geef onze boeren maar de schuld haha.

Welke voeding geeft ons energie, welke leefstijl past het beste bij ons lichaam?

 
Vetten in de moderne rij zijn vaak helaas de transvetten. Niet de olijfolie, ghee, roomboter, kokosolie, hennepolie en vis. Maar de vetten uit pakjes van Becel bijv.





De 2 afbeeldingen laat de verandering zien in ons eetpatroon. We kiezen ook meer voor de rechte rij dan voor de linker. De rechter rij geeft ons weinig energie en levert op langer termijn problemen op, de laatste tijd ook al bij een pasgeborene. De linker rij is de natuurlijke setting.  Er zijn veel leefstijlen, eigenlijk bestaan er geen tijdelijke leefstijl of dieet. Eenmaal die stap gemaakt is het voor altijd, de 80/20 regel past er dan goed in. 80 % de natuurlijke setting, 20 % de fabrieksmeuk, transvetten, de vullers geen voeders. Houd je je aan deze setting, dan kan je lever best het een en ander aan.

Ons voedingscentrum heeft ook zijn eigen leefstijl. Ons voedingscentrum is al lang niet meer onafhankelijk.

 
Wat opvalt bij de schijf van 5 is dat brood (gluten) gelijk staat aan groente. We lazen al dat de vezels in brood lastige zijn voor de darmen. Brood bevat gluten, gluten kunnen op hun beurt zelf de schuifdeur open zetten van de darmwand, het gevolg de lekkende darm. De vijanden kunnen dan door de lichaamsbarrière komen, dan moet het immuunsysteem in werking treden. Als dit te vaak gebeurd (helaas gebeurd dit in onze moderne leefstijl), kan het gebeuren dat het immuunsysteem uitvalt, de barrière wegvalt. Ken je de term, ik ben nooit ziek……. Griep gaat aan mij voorbij en plots kanker of alzheimer. Dit kan het gevolg zijn van een niet meer werkende immuunsysteem.  Ons lichaam is niet gebouwd op gluten (eiwitten) en een ongezonde leefstijl. Af en toe prima, maar elke dag, NEE.

Dan valt op de vetten…….. in Nederland zijn we ten opzichte van andere landen er nog steeds huiverig voor. Dus krijgen we er te weinig binnen. Dus waar zijn de omega’s 3? 

Dan de zuivel……. Niet als we uitgegroeid zijn. Dan hoort men het calcium uit groente te halen. Zuivel schaad dan alleen maar.

Ligt de schijf van 5 het dichts bij de natuurlijke setting? Nee.  Levert de schijf van 5 ons energie op? Nee. Wat doet het wel? Het geeft een kans op verhoogde kans op insulineresistentie, gevolg: minder energie naar de cellen, de fabriek die ons juist van energie moet voorzien. Dus je krijgt sneller een dip. Hebben we altijd zo gegeten? NEE!
Het vergroot ook de kans op een verzuurd lichaam. Verzuurd= teveel transvette, vetzure (aminozuren) H Plus. Base te weinig groente en fruit (minerale)

Welke leefstijlen krijgen momenteel veel aandacht?
De Oer, Pioppi, Ketogeen en de mediterraneleefstijl.


Deze leefstijl is ontwikkeld door een cardioloog dr. AseemMalhorta. Het voedingscentrum waarschuw hier weer voor i.v/m met het hoge vet gehalte, gezien de schijf van 5 niet zo verwonderlijk. We lopen hierin echt achter. Voor mensen met hartklachten is dit aan te bevelen. Wanneer de klachten zijn verdwenen, maak dan de overstap naar de oerleefstijl.

 





Deze ketogeen-leefstijl liever niet voor altijd. Maar prima bij een eerste stap. Maar ga hier niet te lang mee door. Ook hier de vraag, hebben we altijd zo gegeten? Nee.










Deze leefstijl komt het dichts bij de natuurlijke setting. Goede zuur/base verhouding.











Maar de oerleefstijl is de leefstijl wat de meest natuurlijke setting heeft. Je lichaam is zuur/base in balans.

De OERschijf help je hierbij. Toch een hele andere schijf dan de schietschijf van 5. Je ziet hier ook geen melk of granen.  De rijke koolhydraten bestaat 40% uit groeten etc, minimaal 500 gr per dag. Daar voed je je cellen mee en voorziet het je van een langdurige energie zonder diep. Arme koolhydraten zijn alle transvetten, dus de 20 % aan snacks, chips, witte pasta (tarwe), tarwebrood, zoet broodbeleg etc. Zware koolhydraten zijn aardappels, rijst, brood van de betere graansoort, volkorenpasta, ze mogen maar niet elke dag. Dan zie je ook de hoeveelheid aan vetten, ook anders is dan die van ons voedingscentrum.


Dan IF, Doen! De oermens at ook niet op de klok en 3 maaltijden per dag. Nuchter bewegen daarmee wordt bedoeld, eerst bewegen dan eten, dan uitbuiken. Wandelen na het eten is een misvatting. Kijk naar de dieren wereld, wanneer een roofzoogdier zijn prooi nuchter heeft gepakt en heeft genuttigd, gaat het uitgebreid uitbuiken. Terug dus naar die natuurlijke setting.


Hou het logisch en simpel.
Ralph houd het vooral logisch en simpel. Laat je leefstijl zoveel mogelijk in de natuurlijke setting, 80/20 regel werkt hier goed bij. Vind je eigen balans in groente, fruit en vlees-vis en laat je lichaam het bepalen, geef gehoor aan je signalen. (rood) Vlees wordt schadelijk als je vooral veel vlees eet zonder enige groente (verzuring), dit geldt vooral voor de vleeseters. Maar anders om kan ook, geen vlees/vis en alleen veel groente en fruit (base) kan ook schadelijk zijn, ivm tekort aan choline, vitamine D en B12 en eiwit. Dus zoek ook hier goed je balans om tekorten aan het lichaam te voorkomen, want daar gaat het om. Dat geeft deze leefstijl op je oude dag nog een fijn leven. Echter niks geeft garantie, de garantie is wel dat bij een natuurlijke setting ziektes voorkomen kan. Bij een onnatuurlijk setting is de garantie dat het lichaam vroeg of laat uitgeput raakt.

Eet 1- 3 maaltijd per dag, met voldoende groente, eiwit en vetten, zodat je door kan tot de volgende maaltijd. Want daar gaat het om. Dat red je niet met brood, pizza te weinig groente, eiwitten en vetten en met de schijf van 5.
Neem evt. 1 tussendoortje om 15.30 bijv. een appel, handje rauwe noten (o ja bewaar rauwe noten altijd in de koelkast).  Maak gebruik van IF eens per week. Bij teveel aan transvetten doe dan de dag erna ook aan IF.

En mocht je brood eten, zorg dan voor een goed belegde boterham, zodat het je lichaam vult en voed.

Bij insuline resistentie minder vaak eten, bijv 2 maaltijden per dag, wel goed eten.
Hoe test je simpel insulineresistentie? Eet een appel, krijg je snel daarna weer honger en of dorst, of jeuk aan je lippen en in je mond………. Je bent niet allergisch voor de appel, mogelijk is je bloedsuikerspiegel in de wap.  Insulineresistentie moet niet onderschat worden, dit is een voor stadia van diabetische type 2.

Wat moet ik onthouden:
Bewerkt eten heeft een dooreet factor (door de E621).
Draai jezelf zoveel mogelijk terug in de natuurlijke setting.
Lees altijd de etiketten.
Laat je niet misleiden wat voorop de verpakking staat.
Eet 1-3 maaltijden per dag
Sla gerust een ontbijt over
Beweeg nuchter
Oerleefstijl 80/20 het beste bij ons past.
Diepvries groente en potjes mag zo nu en dan .
Diepvriesfruit geen probleem, let wel op de seizoenen, geen aardbei in de winter.
Vaste tijden eten, niet nodig.

Zie ook de 5 punten uitgewerkt in de blog  van Ralph Moorman, zodat je jezelf hier verder in kan verdiepen: https://www.dehormoonfactor.nl/supermarkt-voeding

Verslag van
Jolanda
Orthomuniculairenatuurvoedingsadviseur.

#ralphmoorman, #supermarkt, #safari, #zwaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

5G, is meten met 2 maten.