Zoeken in deze blog

donderdag 14 mei 2020

Waarom kom je na een dieet weer aan?

Op 6 mei 2020 stond er een artikel in NU.NL van hoogleraar functionele genetica Edwin Mariman, "Het lichaam is voorbestemd om na afvallen weer energie te stapelen." Hier werd ik niet helemaal blij van, waarom niet? Het was te beknopt en het zou mensen weer aan kunnen zetten tot crash- of eiwitdieet. Ik vroeg aan Richard de Leth hoe hij hier in stond, hij verwees mij naar zijn podcasts nr 13.

Een eiwit dieet is niet voor iedere lichaam geschikt, het zou uitstekend tijdl. passen bij mensen met diabetes type 2.  Een crashdieet zorgt ervoor dat je stofwisseling omlaag gaat, je lichaam komt in een spaarstand, dan gaan idd je vetcellen krimpen. In de podcasts van OERsterk werd huisarts Jacqui van Kemenade uit Breda, 
geïnterviewd door Richard de Leth, wordt dit goed besproken. Deze huisarts is allergisch voor crashdiëten. Er spelen meer factoren mee dan alleen je (vet) cellen. Denk hierbij aan je hormonen, wellicht het belangrijkste. En denk aan je alvleesklier, wat is zijn functie, wat doet een verkeerde leefstijl met de alvleesklier? 

Uit het boek "de Geluks piramide" van o.a. Amber Albarda haal ik het volgende uit: Het kost je lichaam veel energie, om die te onderhouden bij een verkeerde leefstijl! Je alvleesklier draait dan overuren, ten koste van zijn andere functies. Hij was tenslotte maar voor 2% ingericht om insuline te produceren. 98% is het produceren van spijsverteringsenzymen een groot onderdeel. Bij een te hoge suiker koolhydraten innamen gaat dat achteruit, omdat de alvleesklier bezig is met de te hoge insuline te verwerken meer als die 2%. De toegevoegde ellende is: je spijsvertering gaat achteruit, een groeiende aantal mensen met bloedsuikerklachten (insulineinsensitiviteit, suikerverslaving, hypoglykemie, diabetes type 2).

Insuline resistentie is de voorloper van diabetes type 2. Bij insuline ongevoeligheid zijn je cellen niet lager in staat om goed te reageren op de sleutelfunctie van insuline. Je bloedsuikerspiegel blijft hierdoor hoog en je honger wordt na het eten niet gestild, ondanks dat je maag gevuld is. Je
blijft hierdoor eten, je natuurlijke rem is weg. Zelfs in een heel vroeg stadium kan je hier al licht ongevoelig voor zijn geworden. Je cellen krijgen letterlijk een energietekort, ondanks dat er in je lichaam zelf een energieoverschot is. Je krijgt daardoor vaker en vaker van die bloedsuikerdips, ook wel hypoglykemie genoemd. 

Hoe weet je of jij last hebt van een suikerverslaving (insuline ongevoeligheid)! Doe de Appeltest.
Op het moment dat je alweer een poos niet hebt gegeten maar ook nog geen honger hebt, eet je een appel. Geen overdreven zoete appelsoort. 

Hierna kunnen twee scenario’s optreden:
1. Je bent na het eten van de appel weer verzadigd voor een wat langere periode dan voorheen. Je
bloedsuikerspiegel is dankzij de aanwezige vezels dusdanig stabiel gebleven dat je lichaam geen
hongersignaal heeft uitgezonden om je iets later te laten eten.

2. Je krijgt ongeveer tien a twintig minuten tot een half uur na het eten van de appel honger. Iets wat niet hoort,want de appel is voeding en bij goede voeding vult het je lichaam voor langere tijd.
In welke herken jij je? 

1 is scenario: de stabiele bloedsuikerspiegel, 2 is scenario: de verstoorde bloedsuikerspiegel.

Zo zegt huisarts Jacqui ook: Gezonde voeding en leefstijl vormen een krachtige basis voor ons bestaan. Wat ben ik voor een huisarts als ik jou een pilletje ga geven om die bloeddruk omlaag te krijgen? Ik ben pas een goede huisarts als ik zorg dat ik kijk, wat speelt er in jouw leven? En hoe gaan we al die basis dingen, stress dingen, neutraliseren.......... 

Maar welke leefstijl past het beste bij nu nog steeds bij ons oerlijf? Klik hier. Jacqui haar boek "leefstijl op recept", zal ook de nodige uitleg geven.

Hoe denk Jacqui over feest (momenten)? Heel verrassend verteld ze hierover.

Jacqui van Kemenade vind dat we als huisartsen hierin te weinig aandacht voor hebben. Kijk hier wordt ik blij van. 
Ik vond dit een geweldige OERsterk podcasts, weer een geweldige huisarts die anders denk dat haar is geleerd! Zie ook; artsen die anders durven te denken. Een gezonde leefstijl is belangrijk, we moeten ons lichaam weer gaan gebruiken zoals in de handleiding beschreven staat. Dit doe we allang niet meer. Omdat we ook niet meer weten hoe. En als dan zo een beknopte uitleg van hoogleraar functionele genetica Edwin Mariman op NU.NL komt, worden we met deze halve kennis er niet echt mee geholpen.

Bekijk de podcasts. Hoe denkt en behandeld zij patiënte met diabetes type 1 of 2? Bij 30 min komt het crashdieet en waarom dit best gevaarlijk is. Bijna aan het eind verteld ze hoe zag dat in Australië de westerse ziekte opkwam en waardoor. Aan het eind van de podcasts geeft ze een goede tip, welke?Neem je tijd en rust om deze leerzame podcasts te bekijken!


In deze podcast vertelt Jacqui over: 
- hoe haar patiënten haar dwongen om zich in voeding en leefstijl te verdiepen 
- de twijfel dat zorgprofessionals – waaronder huisartsen – mogelijk adviezen geven die niet werken (en haar zoektocht als reactie hierop die tot een boek leidde)
 - het belangrijke hormoon insuline uit de alvleesklier (en hoe dit hormoon bij veel volwassenen en kinderen nu niet optimaal werkt) 
- essentiële tips om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden (boeiend en heel logisch)
 - de moderne leefomgeving die ons constant wil laten eten 
- hoe constante stressprikkels aan de basis staan van veel klachten (wat je niet goed met voeding en beweging kunt compenseren) 
- wat de basis is van een goede dokter 
- hoe twee weken slaapgebrek gezonde mensen op het randje van diabetes type 2 kan brengen 
- de uitdaging om mensen intrinsiek met de juiste kennis en vertrouwen te motiveren 
- huisartsen die steeds meer met leefstijl gaan en willen werken (en inspirerende voorbeelden van huisartsen in Nederland) 
- crashdiëten die juist een ongewenst effect geven 
- het belang van eiwitten en vetten (en minder bewerkte koolhydraten) 
- de moderne mens die gespannen probeert te ontspannen 
- feestmomentjes op een dag om te ontspannen 
- Schotse artsen die hun patiënten een natuurwandeling mogen voorschrijven 
- proactief leven en je ontspanning inplannen 
- waarom ze aan ‘slow running’ doet 
- haar lessen als huisarts in Nieuw-Zeeland en Australië 
- hoe het Maori volk enorm snel dik wordt op een westers voedingspatroon (en slank blijft op hun oorspronkelijke voeding) 
- de kracht van samenleven met de natuur en de oer-omgeving 
- hoe continu afleiding ten koste gaat van diepe gesprekken en oprechte aandacht 
- reacties die ze kreeg op haar boek (zowel positief als negatief) 
- haar missie om van Nederland een voorbeeldland in de wereld te maken (hoe door een succesvolle aanpak diabetes type 2 succesvol uitgebannen kan worden) 
- het belang van een goede slaap (dus vannacht vroeg het bed in!)


Blijf gezond






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

5G, is meten met 2 maten.