Reflux- brandend maagzuur en maagzuurremmers.

Veel mensen kampen met maagzuur klachten, 'reflux' en krijgen maagzuurremmers. Maar veelal heb je een te kort aan maagzuur, dat is gek en je krijgt maagzuurremmers. Wat gaat er mis en wat heb ik er aan gedaan?

Ik schreef deze blog op 14 augustus 2018. Nu op 16 april 2020 een update, hoe gaat het nu met mijn maag?
Wat schreef ik op 14 aug 2018?

In 2008 kreeg ook ik de diagnose reflux, dus aan de maagzuurremmers, in 2010 veranderde ik van voedingspatroon en het stabiliseerde zich, direct gestopt met de maagzuurremmers (dat is niet raadzaam). Dat is jaren goed gegaan. Tot de klad er weer langzaam in kwam, mijn leefstijl weer te onnatuurlijk was en in de overgang kwam en voor je het weet is je maag weer van streek. In mei 2017 was het genoeg de switch moest nu voorgoed om, dus mijn leefwijze voorgoed aangepast. Mijn maag stabiliseerde weer.......... zou je denken.
Nou nee, niet helemaal, ik bemerkte zo nu en dan dat bij sommige eiwit producten toch iets last had, kwam op ging weg bleef tijdlang weg tot 8 aug 2018. Toch even langs de huisarts. Helaas weer mijn reflux even weer aan de maagzuurremmers.

Hoe kan dat nu bij een natuurlijk normaal eetpatroon? Het maakt niet uit hoe gezond je eet, als je lichaam het niet of nauwelijks opneemt kan het lichaam er niets mee. Als je watervat lek is, komt het nooit goed vol. Hoe zit het met jouw watervat?

Dat is nu net wat er bij mij speelt. Maar Jolanda zou Jolanda niet zijn om dit eens te gaan uitpluizen en dook in de wereld van de maag. Als natuurvoedingsadviseur wel belangrijk lijkt mij.
In het kort: Je vertering begint in de maag en als het daar al mis was, is dat niet zo 1,2,3 gestabiliseerd. Hoe natuurlijk je ook eet, ook hier geldt, niet iedere ei is geschikt voor elke maag. Wat gebeurd er als het in je maag bij de vertering mis gaat? Je voedsel blijft te lang in je maag en wordt niet goed verteerd. Onverteerde voedseldeeltjes worden dan ook niet goed opgenomen in de dunne darm, waardoor het lichaam een tekort kan krijgen aan voedingsstoffen bijv. aan mineralen, zink, magnesium en b1/b12.

De maagklieren produceren diverse enzymen die nodig zijn voor de vertering van vettenkoolhydraten en eiwitten. De belangrijkste daarvan is betaïne HCL. Dit enzym wordt aangemaakt, zodra er vetten en koolhydraten in de maag arriveren. Bij een overconsumptie van vetten en koolhydraten, een overvloedig eetpatroon en stress (gevolg van dit alles kan mogelijk tot reflux leiden), neemt de concentratie betaïne HCL in het maagzuur af. Het gevolg daarvan is, dat vetten en koolhydraten niet optimaal in de maag afgebroken kunnen worden. Dit leidt tot wisselende spijsverteringsstoornissen.

Hoe krijg je nu op natuurlijke wijze je maag weer aan de gang? 
Op de eerste plaats, hoe voorkom je maagzuur klik hier en hierIn ieder geval niet te lang aan de maagzuurremmer, je kwaal verdwijnt wel, maar de oorzaak wordt niet aangepakt. Reflux blijft een breuk, dus waarom die maagzuurremmer gegeven wordt, er NIET gekeken wordt naar een voedingspatroon? Dit komt veelal omdat (huis) artsen geen voedingsleer meer krijgen. Maagzuurremmers veroorzaakt bij langdurig gebruik meer problemen dan je lief is, zoals vaak het geval is bij regulieren medicatie. Een probleem wat de maagbeschermer kan veroorzaken is, nierproblemen, maar ook botontkalking. Omdat de maag minder zuur wordt, kan calcium uit de voeding niet goed meer worden opgenomen. Dit verhoogt het risico op botbreuken. Recentelijk bestaat het vermoeden, dat ditzelfde ook voor Vitamine B12 geldt: het kan niet goed meer opgenomen worden bij een verminderde maagzuurproductie. Een tekort aan Vitamine B12 leidt tot een kwaadaardige vorm van bloedarmoede (bron)

Wat heb ik gedaan om mijn maag (reflux) te stabiliseren?
Ik ben op onderzoek uit gegaan. Nu hoef ik niet opnieuw het wiel uit te vinden, veel complementaire artsen en orthomoleculaire natuurvoedingsdeskundigen zijn mij voor gegaan. Zo eclectisch als ik ben haal ik daar mijn kennis vandaan en verzamel deze voor mijn eigen (praktijk) ervaring. De beste wetenschap ben je tenslotte zelf en deze ervaring kan je dan meenemen in je praktijk.

Wat kan je doen op natuurlijke wijze? Als eerste weer naar je voeding kijken, bij mij is dat mijn eiwit, zoals eieren, yoghurt, rauwe noten (die niet in de koelkast staan, waarschijnlijk kan de schimmel, maag problemen veroorzaken). Mijd voorlopig voeding waar je maag van opspeelt. Zoek als onderstaande advies niet voldoende is een goede complementaire arts op bijv. een homeopaat, orthomoleculaire arts of een orthomoleculaire voedingsadviseur. Vaak kom je toch minerale/magnesium/zink en B12 te kort . 

Hoe ging ik aan de slag?
De eerste 14 dagen nam ik wel mijn maagzuurremmer in, nam geen eiwitten in de vorm van yoghurt, ei, kwark, geitenkaas, geen alcohol (rode biologische wijn). Daarnaast nam ik ook 3 keer daags mijn minerale in 'multi mineral forte' van het merk Bonusan, 1 keer daags Zink 15mg van het merk AOV, 1 keer daags vitamine B complex actief van het merk Vitals en magnesium citrate 200 mgDeze had ik van het merk Solar, maar gezien dit merk toch nog wat meuk bevat is deze nu van mijn te aanbevelen lijstje gehaald.

Zo, zie ik u denken, dat is veel innemen! Ja dat klopt, zeker de eerste drie maanden, zolang heeft de maag minimaal nodig. Daarna kan men kijken of je naar een onderhoudsdosering kan gaan. Maar werkt het ook? Jazeker, na 14 dagen ben ik gestopt met de maagzuurremmer, dwz wel eerst gaan afbouwen en ben ik overgestapt naar de Betaine HCL & pepsine het natuurlijke alternatief voor maagzuurremmers. Meer informatie klik hier .

Wat heb ik nog meer uitgetest? Na ongeveer 3 maanden bovenstaande hebben ingenomen, heb ik een pot Schussler mengselvoor ontslaken gekocht. Ontslaken van een verzuurd lichaam is zo nu en dan nodig, (helemaal bij een ongezonde leefstijl). De minerale supplement heb ik laten staan. Wel nam ik de Betaine HCL & pepsine en mijn lemon therapeutische etherische olie van Doterra.

Nog iedere ochtend drink ik op de nuchtere maag een glas lauw water, met 2 druppels therapeutische etherische citroen olie van Doterra. Dit geeft gelijk een schoon spoeling aan je darmen, het hecht zich aan het maagslijmvlieswand, helpt bij de spijsvertering en is goed voor het immuunsysteem
Al met al met een klein beetje regulier in samenwerking met de natuur. De juiste voeding en de juiste supplementen en ook niet onbelangrijk, de juiste mentaliteit en motivatie. Dit alles samen breng je zelfgenezend vermogen van je lichaam weer opgang. Door de oorzaak op natuurlijke wijze aan te pakken en niet de kwaal. Over langer termijn kan ik nog niet praten, maar ben zeer tevreden over wat nu bereikt is. Ik hoop zo het watervat weer gevuld te krijgen. 

Let bij het kopen dat je duurzame supplementen koop waarom? Klik hierTest jezelf op te weinig maagzuur, wil je weten hoe je zelf thuis kan testen of je te weinig maagzuur hebt? klik hier en hier. Met betaine HCL  - pepsine van Vitakruid, kan je de test kit uit proberenWat mij opviel is dat Vitakruid wel de hoogste dosering heeft, 650 mg Betaine HCL en 160 mg pepsine. De merken die ik bekeken hebt bijv. van Lamberts zitten de helft lager met betaine en zeer weinig pepsine 5 mg bij Lamberts. Mijn advies is dan ook voor het merk van vitakruid te gaan.  

En dan zijn we beland bij 16 april 2020, hoe is het gegaan?
Er kwam een vooruitgang in, maar optimaal werd het niet. En als ik teveel aan eiwit nam ging dat nog steeds niet goed. In april 2019 weer naar de huisarts, volgens protocol toch even aan de maagzuurremmer en mg iets verhoogd, toe maar. Maar natuurlijk het hielp maar tijdelijk. Er werd een echo van mijn buikstreek gemaakt (meten is weten), omdat ik in maart hevige pijn bij mijn nier streek kreeg, dit had ik eind dec 2018 al eens eerder gehad, hierdoor ook niet goed kon liggen. Bleek er wat galgruis te zitten, wat ook soort gelijke symptomen geeft als bij maagklachten (reflux). Dat verklaarde een hoop, daar kon ik ook wat mee. Maar toch wilde ik ook weer een gastropie. Ik wilde toch weten hoe het met mijn slokdarm en maag was. Mensen met reflux of ander vorm van maagklachten hebben een verhoogde kans op slokdarmkanker, wilde alles uitgesloten hebben. Gelukkig zag alles er nog goed uit. Reflux en de galgruis is toch de oorzaak. 

Ik was ondertussen wel gestopt met de eerder opgenoemde supplementen, omdat alles maar even hielp. Ik lette meer op mijn eiwitten en goede vette ivm de gal. Het ging beter maar zo nu en dan oeps. Ondertussen was ik gestart met vitamine d3&K2 van Vitakruid ivm flex vegetariër. Sowieso komen we vitamine D3 te kort en K2 zorgt er o.a. weer voor dat de calcium niet aan de darmwand blijft hechten maar naar de botten vervoerd wordt.   
In dec 2019 dacht ik, ik kijk het even aan, anders stap ik toch maar even naar een complementaire arts. Ik startte ook met vitamine C etser van Vitals 1000mg (dit is de niet zure variant), geschikter voor mensen met maagklachten en zink 15 mg ook van het merk Vitals. Dit om mijn lichaam een boots te geven ook ivm met de hormonen (bijv je schildklier), niet ivm met mijn reflux. Vitamine C is een goede antioxidant en een antiviraal supplement een goede gouden oude die het gehele jaar eigenlijk wel ingenomen mag worden, gezien onze vervuilde leefomgeving. Vitamine C samen met zink is ook een uitstekende immuun versterker.

Na een poosje merkte ik op dat mijn maag er blij van werd, alles werd rustiger. Kon ook iets meer eiwit verdragen. Ineens dacht ik verhip dat komt vast door het innemen van zink. Ik wist namelijk dat Zink samenwerkt in eiwitten in bijna elk orgaan en helpt bijna 100 verschillende enzymen bij verschillende processen, waaronder de spijsvertering. Zink is een cofactor bij veel functies van het maagdarmkanaal – zonder is het moeilijk voor je lichaam om voedsel te verteren en nutriënten op te nemen. Bingo, niet eerder bij stilgestaan. Lees hier verder over zinkMaar ook het gebruik van vitamine C draagt zeker bij, o.a. bij preventie van de galblaas ziekte en maagzweer. Waarvoor nog meer? lees hier . Natuurlijk gebruik ik ook nog steeds de vitamine D3&K2 druppels, samen belangrijk voor de gezondheid van de botten en bloedvaten, meer info hierover van de orthomoleculaire instituten klik hier en hier .

Tot op heden is het enorm verbeterd met mijn gal, maar vooral met mijn maag. Eet ik net iets teveel eiwit en spelen de klachten nu licht weer op, neem ik een extra zink in. Zo ziet u na een lange zoektocht dat een paar eenvoudige (goedkope) duurzame supplementen voor mij het meest effectief was.

Nu wil het dat ik sinds kort Ostavit van Vitakruid voor de onderhoud van mijn botten inneemt. Ik deed hiermee een ontdekking, er zit aan ingrediënten veel in, laten die nu ook een gunstige bijdragen zijn voor de maag. Welke ingrediënten zitten er in; o.a vit D3&K2, C en B, maar ook zink. Weliswaar in een lagere dosering, dan wanneer je de supplementen los inneemt, maar toch is het 2 vliegen in een klap.

Als advies kan ik u meegeven, start met Ostavit, kijk hoe je maag hierop reageert. Gaat dit goed, ga door totdat de klachten verdwenen zijn en blijf daarna doorgaan als onderhoudsdosering 1-2 tabl per dag. Voldoet het niet aan je verwachting, vul het dan aan met extra vitamine C en zink.

Het kan ook zijn dat je meer baat hebt, bij waar ik als eerste aan supplementen mee begon in 2018. Ieder mens is anders en reageert anders.  

Welk merk supplementen hebt ik tot mijn genomen, deze zijn van het merk Vitals en Vitakruid, waarom? Dat leest u hier. Op hun eigen site onderbouwen ze goed en duidelijk over hun supplementen. Je kan ze bij meerdere webwinkels verkrijgen, vaak iets lager in prijs dan op hun eigen website. Let hierbij wel op de verzendkosten, want anders kan goedkoop nog duurkoop zijn.

Richard de Leth legt uit op zijn OERsterk blog, "nooit meer brandend maagzuur deel 1" (bron), deel 2 met 5 tips (bron).

Ik ben weer een hele ervaring rijker, de beste wetenschap is de ervaring die je zelf ondergaat, niet alles zomaar slikt, maar ook je zelfdenkend vermogen laat werken, dat heb ik gedaan. Maar let wel, blijft nooit te lang zelf sleutelen, bij twijfel raadpleeg altijd een deskundige. 

Jolanda









Reacties

  1. Heel duidelijk uitvoerig verhaal, helaas krijg je ook maagzuur als je een middenrif breuk hebt, veroorzaakt door een val of ongeluk.
    Heb volgens mijzelf een heel gezond voeding patroon maar ga toch de aanwijzingen opvolgen, waarvoor dank.
    Met vriendelijke groet.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten