Celzout geen zout maar een mineraal

Homeopathische middelen, celzouten en magnesiumstearaat. Zo bekend, dacht ik, dat ik was in de homeopathie, waren de celzouten van dr. Schüssler mij onbekend. Deze ontdekking deed ik bij de speurtocht naar soorten magnesium en las per toeval over Magnesiumphosporicum van VSM en van dr. Schüssler celzout. Dit Homeopathische middelen, celzouten en magnesiumstearaat was voor mij een ware ontdekking.

Mineralen en sporenelementen worden niet door ons lichaam zelf aangemaakt en moeten we dus uit ons voedsel halen. Daar gaat het dan ook mis en krijgen we een tekort, hierdoor lichamelijke klachten. Mineralen worden nogal onderschat, maar is een ware voedingsbron voor ons lichaam en dus ook in homeopathische vorm te verkrijgen. In mijn blog over maagzuur, laat ik lezen over o.a. magnesium. Ik ben bij deze voor mij nieuwe ontdekking op onderzoek uitgegaan en werd hierbij geholpen met mijn vragen door Sara van Celzouten.


Zo legde Sara mij uit dat, Celzouten zijn geen zouten, maar mineralen zijn. Geen enkel celzout bevat zout, anders dan de naam doet vermoeden. Deze kunnen alleen ondersteunen en aanvullen, celzouten vormen geen belasting voor de schildklier.

Celzouten van VSM worden geschud (verdund) en er wordt als bindmiddel magnesiumstearaat/citraat gebruikt. Deze celzouten zijn op homeopathische basis en geven slechts een prikkel aan het lichaam. Magnesiumcitraat houdt de opname van de mineralen tegen. 

Dit heeft wellicht te maken met je receptonen die dan aan blijven staan. Zoals uitgelegd wordt in mijn blog magnesium. 

De celzouten van Adler Pharma worden verwreven (verdund), waardoor deze meteen worden opgenomen en de aanvulling gaan maken. Adler Pharma gebruikt calciumbehenaat  (e470a) als bindmiddel, dit zorgt voor een goede opname van de mineralen. 

Op de site van Bloesem remedie Nederland las ik het volgende;
Er zijn 2 soorten Schüssler celzouten. De ene soort wordt gemaakt via de gangbare homeopathische manier met verdunnen en schudden. Een mineraal wordt verdund en geschud en daarna weer verdund en geschud tot aan de juiste verdunning dit is dan b.v. een D6 of D 12 enz. Deze mineralen werken volgens de wet van de homeopathie. 

De celzouten van Schüssler moesten op advies van Dr. Schüssler niet worden opgelost en niet worden geschud, omdat de celzouten anders niet op de juiste manier zouden werken. Hij liet zijn celzouten door verschillende apothekers samenstellen. Zie ook de originele brief van Schüssler. Later is zijn bereidingswijze van de celzouten wettelijk vastgelegd in het homeopathische handboek en in het Arzneibuch (veel celzouten komen uit Duitsland en Oostenrijk).

In Duitsland vallen de celzouten onder de homeopathie en worden verkocht in de apotheken maar zonder recept, ze zijn vrij verkrijgbaar voor iedereen. 

Bij het maken van de celzouten worden de mineralen verwreven met lactose, (ook zijn er lactose vrije middelen) waarbij er geen schudden (verhogen van trilling) aan te pas komt. De verwreven middelen werken niet volgens de wet van Homeopathie, ze werken als een aanvullend middel en zijn geen prikkel middel. Door de verdunning met het verwrijven is het mineraal dusdanig verkleind dat het direct door de cel kan worden opgenomen en daar (in de cel) gaat aanvullen wat er te kort is. Wanneer je een geschud middel gebruikt geeft deze een prikkel en opent als het ware de deur van de cel (een elektrische impuls), wanneer er echter tekorten zijn kan door de prikkel niets in werking worden gezet omdat er niets is. Ook kan een gezond persoon juist de bij het homeopathische middel horende klachten krijgen. 

De Schüssler mineralen die verwreven zijn werken niet volgens het homeopathische principe. Als er niets aan te vullen valt gaat de celzout er gewoon weer uit en geeft het geen prikkel. Het zijn lichaamseigen stoffen. 

Met de voedsel en waren autoriteit hebben bijv. (Bloesem remedie Nederland) regelmatig overleg gehad en doordat deze op een andere methode zijn gemaakt vallen ze onder de noemer voedingssupplementen. Ze vullen de tekorten aan. Het zijn dan ook beslist geen Homeopathische geneesmiddelen. In Nederland is er afgesproken dat er op het etiket niet vermeld wordt dat het homeopathische middelen zijn om verwarring te voorkomen".

Wie bekend is met homeopathie weet dat men handelt vanuit een karakter eigenschap, zo ook met celzouten, die overigens heel goed geschikt zijn voor zelfmedicatie. Hier wordt gewerkt met een gezichtsanalyse met vragenlijst. Kom je er zelf niet uit, schakel dan een therapeut in. 

Zo verrast en blij ik was om celzouten te hebben ontdekt, gaf het mij na enige tijd gebruik niet het gewenste resultaat wat een homeopathisch middel mij wel geeft. Echter dit wil niet zeggen dat het middel niet zou bijdragen aan ieders gezondheid, Celzouten is geschikt voor iedereen, maar niet iedereen is geschikt voor celzouten. 

Overige bron vermelding over Schüssler celzouten.


Waar zijn de celzouten te verkrijgen?

Mengsels Celzouten
Adler Pharma
Webshop celzouten

Zoekresultaten zelfzorg 
voor Schüssler Celzouten.

Praktijk Natuurlijk Normaal




Reacties

  1. Beste Jolanda,

    Bedankt voor de samenvatting in jouw b.s. artikel.

    Ik kwam deze tijdens mijn speurtocht via Google tegen, omdat ook ik met het probleem kamp(te) welk celzout met welk antiklontenmiddel nu daadwerkelijk het beste/betere is en had hoop in jouw uitleg.

    Helaas moet ik zeggen dat ik na het lezen van jouw artikel nog steeds met dezelfde vraag ben blijven zitten :-( !!!

    Waarom?...Nu omdat je 2 zich tegensprekende standpunten inbrengt, die ook ik reeds was tegengekomen bij mijn zoektocht!

    De ene fabrikant ( Zonnevlecht) kraakt calciumbehenaat als antiklontermiddel af en de andere (Adler en Pfluger) spreken magnesiumstearaat tegen. Iedereen praat natuurlijk in zijn eigen straatje wat de aangevoerde argumenten betreft.

    Maar wat is nu het juiste of betere standpunt?!?

    Kort gezegd liever kans op cholesterol verhoging (ongezonder) of dealen met minder opname-capaciteit (effectiviteit) ???

    Ben jij hier ooit uit gekomen?

    Ik zou het fijn vinden als je hierop wilt reageren en misschien licht in het donker kan brengen :-)....

    Liefs,
    Isa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Dag Isa,

      Dank je wel voor je vraag. Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij verder niet in celzouten meer hebt verdiept. Het bracht mij niet het resultaat wat ik had gehoopt. Neemt niet weg dat dit voor iedereen geldt. Celzouten is geschikt voor iedereen maar niet iedereen is geschikt voor celzouten. Mag ik vragen wat de reden is dat jij celzouten wil gaan gebruiken?

      Verwijderen

Een reactie posten