Gastric Bypass of natuurlijk normaal voedingsleefwijze?

Obesitas hier kampen vele kinderen en volwassen mee. Diëten die niet vol te houden is omdat de mindset niet omgebogen wordt. Onze overheid werkt hier ook aan mee, de economie staat voor op gezondheid. Ons kabinet is het verlengstuk van onze voedingsindustrie (bron). Nieuwe trend, de gastric bypass, maar is deze wel de oplossing?

In mijn ogen zeker niet, waarom niet? Je bent een kwaal aan het bestrijden niet de oorzaak. Je wordt dan wel slank, maar als je eetpatroon hetzelfde blijft en dan bedoel ik niet de hoeveelheid die je eet maar wat je eet. Zal je lichaam vroeg of laat toch gaan crashen.
Bij een gastric bypass wordt de hele spijsvertering ingrijpend veranderd. En wanneer je de spijsvertering beïnvloedt, werkt dat door in je hele lichaam. Op mijn blog gevolgen van een gastric bypass laat ik lezen waarom ik geen voorstander ben, dit ook uit eigen ervaring (blog).

Voor vele mensen misschien de uitkomst. Ook voor de mensen bij wie de portemonnee klein is, omdat verse voeding te duur blijkt. Frabrieksvoeding, gemaakt door de mens goedkoper is. Maar uiteindelijk betaal je toch de hoofdprijs ben je aan het einde van de rit alsnog duurde uit. Wanneer verse producten (natuurvoeding) eenmaal weer geïntegreerd is in je leven, bespaard dit letterlijk en figuurlijk aan het einde van de rit een hoop. Kom je ook goedkoper uit je lichaam blijft in tact en fit en slank. Als je gemakkelijk bent ingesteld en je voedingspatroon toch veel uit mens voedings blijft bestaan (ook bij een gastric bypass), zal je lichaam ondanks je slanke lijf vroeg of laat toch crashen. Wanneer de mindset niet wordt gemaakt………….

Mijn man heeft deze in 2014 ondergaan. Gastric bypass is de weg van de minste weerstand. Ik heb mijn mindset op natuurlijke wijze in 2017 omgezet en mijn leefwijze blijvend aangepast, voel me blij, fit en vitaal en heb veel energie. Mijn man heeft nog steeds dezelfde klachten als voor de gastric bypass, is veel moe. Zijn eetleefwijze is deels aangepast, maar hier is meer voor nodig, bijv. het inzien van. Oorzaak waarom het lichaam van mijn man niet optimaal functioneert leest u in mijn blog.

Mentaal gezien vergt het veel van je, een omzwaai naar een natuurlijke eetleefwijze, een dosis positiviteit, discipline en doorzettingsvermogen is wel nodig om een natuurlijke eetleefwijze te handhaven. Tja dat valt voor vele echt niet mee. Dus ik snap dat wanneer je alles hebt gehad aan (regulieren) diëten je vlucht in de acute reguliere hulp. Maar is dan je (wat je eet en drinkt) probleem weg? 1 probleem wel je hebt een slank lijf, maar zijn alle slanken lijven gezond?

Oscar Helm kwam mijn mailbox binnen en die liet lezen;"Je zou verwachten van wel, maar in werkelijkheid is dit is verre van waar... Een slank lichaam hoeft dus niet per se een gezond lichaam te betekenen. Veel mensen hebben namelijk orgaanvet (ook wel visceraal vet genoemd) die je niet aan de buitenkant kunt zien. Dit orgaanvet is vele malen slechter voor de gezondheid dan vet wat je wel direct kunt zien aan de buitenkant.

Als jij ongezond leeft en hierdoor alleen met name orgaanvet opbouwt, is dat eigenlijk een nadeel. Waarom? Omdat je denkt gezond te zijn... Hierdoor zie je geen noodzaak om je aan te melden op een mailingslijst over gezondheid of ooit eens iets er over op te zoeken.
Doodzonde natuurlijk! Soms heb je eigenlijk geluk als je ergens last van krijgt, want dan kan je er iets aan doen. Dat laatste moet je dan wel doen. Helaas investeren de meeste mensen erg weinig energie in hun gezondheid. 

Dat is erg tegenstrijdig, want als je mensen vraagt wat ze het belangrijkst vinden in het leven, zegt het overgrootte deel dat dat gezondheid is! Ik krijg soms zelfs mails van mensen die vinden dat producten te duur zijn. Serieus? Zijn een paar tientjes het niet waard om je gezondheid te verbeteren? Denk even na over wat er met je leven zou gebeuren als je ziek zou zijn? Wat zou je dan nog kunnen doen?"


Ook ik zeg, denk goed na voor je een gastric bypass ondergaat. Het is je eigen vrije keuze, jouw verantwoording, maar vertrouw niet blindelings op een Arts, onder het motto, 'hij heeft er voor geleerd dus zal het wel weten', dat is onze grootse vuilkuil. Want wees je bewust, een Arts weet weinig tot niets over voeding en de rol die het speelt voor ons lichaam.


Jolanda

Reacties