Wie kreeg er ondanks de gezonde leefstijl covid-19?

Er wordt geroepen, covid-19 is een leefstijl ziekte, omdat mensen met overgewicht veelal in het ziekenhuis belanden en veel ouderen en personen met onderliggend lijden. Maar sowieso zijn deze mensen de sjaak. Het staat vast dat een ongezond leefpatroon ziekmakend is. Maar geldt dit ook voor covid? Uit ervaring weet ik nu dat covid een rare virus is die zich vreemd gedraagt, een maffe virus. We moeten ophouden het te vergelijken met een griep.

Ik ben orthomoleculaire natuurvoedingsadviseur en ook ik kreeg covid-19. In lichtere mate, maar ik merkte aan mijn lichaam, dat mijn immuunsysteem toch verrast was. Ook al staat deze als een huis. Vergelijk het met, dat je voldoende soldaten hebt met een goede verdediging strategie, maar je loopt toch in een hinderlaag en dan moet je omschakelen. Dat gebeurde ook in mijn lichaam tot 2 keer toe.
Wel logisch je lichaam herkent dit virus niet.  

Het zit zo: Onze natuurlijke immuniteit wordt na de geboorte onderhouden door blootstelling aan allerlei vreemde agentia in onze omgeving, zonder dat we daarbij ernstig ziek worden. Ineens dacht ik terug aan de native bevolking, toen Columbus voet aan wal zette wat nu Amerika heet. De Europeanen, die inmiddels al immuun waren, brachten veel ellende aan ziektes over. Honderd miljoen Native indianen bezweken aan die 'onschuldige' ziektes (waterpokken, mazelen, tyfus etc) lees hier verder. Deze ziektes kwamen daar niet voor, hun lichamen waren hier nooit aan blootgesteld. Men vermoed dat door de Spaanse griep de Inca's in de beroemde Inca stad zijn uitgestorven, lees hier verder.

Dus leefstijl en Covid.......dit volk leefde toen nog echt van de natuur. Vrees dat we dit deel uit het oog hebben verloren!! Neemt niet weg dat leefstijl zeker bijdraagt om ziektes buiten de deur te houden. Het lichaam past zich aan de natuurlijke omgeving met zijn eigen virussen en bacteriën aan, komt hier een vreemde snoeshaan om de bocht kijken dan wordt het letterlijk en figuurlijk vechten en zal de wet van de natuur in trede, de wet van de sterkste.

Ik ben er inmiddels iets anders over gaan denken en ben tot een conclusie gekomen dat de vlieger over leefstijl en covid niet op gaat, gezien ook wat er toen ook gebeurde met het Native volk. Ook hoor ik te veel tegenstrijdige verhalen. Als leefstijlcoachen moeten we dit niet onderschatten, zeker niet wegzetten als griep. We weten veel uit onderzoeken, maar covid is echt een ander verhaal en er zullen nog vele diepgaande onderzoeken volgen, met covid is iets vreemds, ik kan er niet goed de vinger opleggen. Ik kan je wel zeggen, dit virus is niet te vergelijken met een griep virus, dit virus is anders lijkt bijna synthetisch en mag door niemand onderschat worden. De besmetting gaat ook als een lopend vuurtje, sneller dan bij een griepvirus.

Het begon bij mijn man en zoon, ze kregen het min of meer tegelijk. Mijn zoon met de bekende klachten neusverkouden. Mijn man (met gastricbypass) met hevige diarree, pas 2 dagen later begon hij te hoesten. Toen was mijn zoon al positief getest. Mijn zoon woont niet bij ons in huis, maar was wel met kerstavond samen met onze schoondochter bij ons. Aangezien je al 2 dagen voor je klachten krijgt een wandelende besmettingsbom bent.......

Mijn man begon op 2e kerstdag, maar omdat hij niet de gangbare klachten vertoonde, dat begon pas op dag 2, hoesten, dus testen, positief. Mijn zoon kreeg zondag 27 dec 2020 klachten (neusverkouden). Ik kreeg 2 dagen later, 30 dec 2020 lichte keelklachten/luchtwegen klachten, mijn moeder van 87 ook, beiden positief. Ik was 2 dagen voor ik ziek werd nog bij haar en ze was op 2e kerstdag ook bij ons.........

Ook al waren de klachten mild, ze waren echt vreemd, zo ervaarde wij het. Niet te vergelijken met een normale griep luchtwegen infectie. Mijn man zijn hoest kwam van heel ver en diep. Mijn luchtwegen klachten, hoe mild ook, was vlijmscherp. Maar naar een week bij mij foetsie. Mooi 24 uur klachten vrij en je mag weer naar buiten, mispoes. De volgende dag, een loom lichaam en rusteloze armen en geluidsgevoeligheid, weinig eetlust, wel smaak. Naar een week ook foetsie, of dat mijn lichaam nooit corona had gehad. Weer top fit. 2 weken duurde het.

Mijn man daarin tegen, hoesten, pijn op de borst, geen energie na 4.5 week nog niet fit en snel moe.

Onze zoon, jonge vent van 29 was er ook met een week vanaf, hij had alleen lichte verkoudheid.

Mijn moeder van 87 belandde in het ziekenhuis, ondanks de milde vorm, maar door haar hartfalen kreeg ze het benauwd. Kwam na 10 dagen weer thuis tijdelijk met zuurstof.

Onze dochter/schoonzoon die op moment van besmetting op 2e kerstdag en de dag erna bij ons waren
en in quarantaine moesten, testen negatief. Net als onze schoondochter, die 5 dagen langer in quarantaine moest blijven nadat onze zoon 24 uur klachten vrij was.

Omdat mijn man met zijn buikklachten ging werken, niet wetende dat dit ook corona kon zijn, heeft hij zijn naaste collega ook besmet en diens gezin ook. Ja covid gaat snel.

Zo sprak ik weer iemand, die ook super gezond leeft. Kreeg covid, matigen klachten. Maar bleef aanhoudende klachten houden, moe, neerslachtig tot depressief . Tja hoort erbij, zegt regulier. De persoon ging naar een Orthomoleculaire arts, bleekt de virus op zijn milt te zitten. Uitzondering? ik hoor te veel uitzonderingen..............

Zoals ook dat, 2  jongen gezinnen bij elkaar waren om sinterklaas te vieren met Opa en Oma. Covid kregen ook opa, oma bleef er vrij van, maar heeft obesitas. Nog een uitzondering.

Maar wat is nu mijn oproep?
Er zijn in mijn beleving teveel tegenstrijdige verhalen leefstijl of niet. 
Ik wil graag weten, zijn er leefstijlcoaches, op elk complementair vlak die covid hebben gehad en wat waren hun klachten en of ze ook een nasleep hebben. 

Ook wil ik dat weten van mensen die er een gezonde leefstijl op na houden.

Waarom?
Ik had milde klachten, na 14 dagen was ik weer helemaal fit. Mijn leefstijl en suppletie hebben er aan bij gedragen dat mijn immuunsysteem sterk genoeg was, daar ben ik van overtuig. Ook mijn leefomgeving is relaxed weinig stress. Ook met de coronaregels heb ik geen moeite, loslaten en accepteren. Bewegen doe ik natuurlijk en ongedwongen, dwz ik wandel, in mijn dorp loop ik alles, neem de trap ipv de lift. Doe aan HITT thuis, ongedwongen en in de tijd wanneer het mij schikt, wel liefst elke dag.

Mijn man zijn leefstijl is vele malen minder, 5 jaar geleden een gastric paypass gehad. Slikt sinds die tijd suppletie dat moet. Hij had het zwaar, ondanks de milde klachten. Bewegen, alleen op het werk.....

Onze zoon jonge vent van 29 alleen neusverkouden, onze schoondochter (29) niks nopes nada.
Zij leven een relaxed leven, wonen in een camper werken veel buiten (buitensport/yoga), in Nederland en het buitenland. Eten kan beter, al is onze schoondochter vegetariër en onze zoon flex vegetariër.
Maar graaien nog graag naar de snelle koolhydraten, pizza bijv. Hun relaxed leven, werk waar ze blij van worden en hun buitenleven heeft hun immuunsysteem versterkt. Wellicht ook omdat hun lichamen in verschillende natuurlijke omgevingen verblijven.

Echter.........
Onze dochter en schoonzoon, ook de dans ontsprongen. Maar met 2 kleine kotes, allebei werken, veel chaos, stress en eten......... kan beter. Zijn beiden in de 30. Geen corona, testte negatief.

Zo heb ik meer verhalen, dus........ doet leefstijl ertoe ja of nee? We roepen dat wel, maar gezien binnen mijn eigen gezin, zou ik daar graag meer van weten, het in kaart willen brengen. Het beste bewijs is de mens zelf, daar kan geen wetenschap tegenop. 

Mijn gevoel werd deels bevestig op 29 maart 2021. Lees hier      
Op 25 september 2021 heb ik bovenstaande ervaring herzien, ik kreeg een kennis overdracht tot mij, deze lees je hier                     
            

Jolanda









Reacties

  1. Ook ik kreeg in 2020 (achteraf bleek waarschijnlijk eind januari al!) COVID-19
    Van oudsher is mijn immuunsysteem niet geweldig. Uiteraard heb ik dat de afgelopen 5 jaar uitvoerig behandeld, als Orthomoleculair therapeut en laborant zijnde.
    Ik was 3 dagen bedlegerig (thuis) met flinke koorts, daarna nog ca. 2 weken ziek gevoeld. Nu geen restverschijnselen zover ik weet.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten